söndag 22 maj 2016

Lördag 14.5

Förra lördagen hade jag Janina som min första kund. Hon hade svart hår och ville bli ljusare i längderna. En kall chokladbrun färg var planen. Förutom blekning med balayage teknik i längderna satte jag också rotfärg. När blekningsprocessen var klar och jag sköljde ur färgen märkte jag att längderna skiftande ganska klart och tydligt i grönt. Hur är detta möjligt? Vi kom fram till att där hon bor innehåller vattnet extra mycket järn och andra metaller vilket resulterade då i att håret blev grönt under blekning. Något ingen av oss hade tänkt på. Det är ju inte så att jag frågar varje kund jag har vad dom har för vatten. Hon visste däremot inte hur järnet påverkar hårets färg heller. Men vi fixade det med schampo och balsam från Cx som avlägsnar metaller och mineraler från håret, och att hon fortsätter och använder produkterna hemma också. Så det finns lösningar på allt! Efter färgningen klippte jag och lockade hennes hår samt avslutade med en fläta. Supersnyggt resultat blev det iallafall! Innan jag avslutade dagen klippte jag och nyanserade min vän Daniels hår. Gotta keep up the cold tones!

Janina Före & Efter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar