torsdag 25 december 2014

Sammanfattning av praktikperioden

Som en sista del av praktikdagboken ska jag skriva en sammanfattning över P3. 
Ja till att börja med kan jag säga att det känns som jag har lärt mig mera på dessa 6 veckor än under hela min tid i YA. Jag har lärt mig saker som man som studerande aldrig skulle ha kunnat kommit på själv. Det jag lärt mig i skolan om t.ex en toppning av ett vanligt långt hår har jag utvecklat till en mycket noggrann och grundlig klippning. 
Jag har lärt mig över 20 olika flättekniker och håruppsättningar, många nya olika massagegrepp som ger kunderna den fulla upplevelsen av en hårbottenmassage så att säga, styling av produkter jag ej använt förut, olika tekniker för formingsjärn, en frisyrs helhet som passar kunden (ansiktsform mm.), färgtekniker och såklart en massa tips när det gäller marknadsföring. 
Något jag skulle vilja lära mig mera om är korta damklippningar, långa herrklippningar, make-up och ombreer. Jag kommer ju att vara vid Artistica efter jul också så får hoppas att jag får svar på alla mina frågor.
Jag har trivts jättebra i salongen och kommit bra överens med frisörerna och det är en av anledningarna till att jag vill fortsätta praktisera där. Praktikperioden har varit rolig och som sagt väldigt lärorik. Jag har faktiskt varit på bra humör varje morgon när jag stigit upp tidigt eftersom jag vet att jag har en rolig dag framför mig. Jag har fått göra jättemycket i salongen, dvs det har inte varit så mycket att sitta och titta på utan jag har fått ha kunder och haft många av mina vänner som modeller.

I fortsättningen av jullovet kommer jag ändå att skriva om de arbeten jag utfört och lägga upp bilder på de klippningar mm. som jag gjort. 13 januari börjar nästa praktikperiod och då blir det daglig bloggning igen.
God Jul och Gott nytt år vill jag hälsa mina kära läsare! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar