söndag 17 april 2016

Monday Makeover

I måndags hade jag Daniela som min kund. Från nästan svarta toppar och röda längder ville hon bli blond. Detta utgångsläge är ett av de svåraste att få blont. Det är nästan omöjligt. MEN vi frisörer påpekar alltid åt våra kunder att ingenting är omöjligt och det stämmer ju såklart. Vill du bli askblond från svart hår är det inte omöjligt, men är det då värt det att utsätta håret för 5 blekningar och 10 timmar i frisörstolen på en och samma dag? Valet är såklart ditt, men som frisör rekommenderar jag att köra med ett par blekningar först och sedan efter en månad eller två kan du komma tillbaka så att håret fått vila en tid. Eller göra som jag gjorde åt Daniela att bleka först och så får solen i sommar göra resten! ;)
Back to the makeover! Började med att bleka Danielas hår i tvättstället med KC ammoniak fria blekning med 9%. Efter 50min som är maxtid för blekning sköljde vi ur håret och fönade torrt. I det här skedet var håret orange. Blekte därefter håret en gång till i tvättstället och efter denna gång var blev hon ganska gulblond. Som tredje gång satte jag blekning i halva håret och resten i slingpaket för att få balayage slingorna vi ville ha. Hon hade ca 10cm egen brun utväxt som vi utnyttjade bra för slingorna. Mellan hennes egna färg och blekningen satte jag en kall mörkblond färg (eftersom det också var på bilden hon ville ha). Efter sköljning och schamponering använde jag Evos lila färgbalsam för att dämpa de gula tonerna. Klippte sedan 5cm av topparna och stylade håret med lockar som finish. Klippte även hennes sidecut i ett häftigt mönster. Måste nog säga att jag inte trodde håret skulle bli så ljust men det blev det! Nöjda blev vi båda två!

Före & Efter


1 kommentar:

  1. Fina jobb du gjort Jessika! Roligt att se förvandlingarna

    SvaraRadera