måndag 23 november 2015

Färgyrkesprov

I fredags hade jag mitt färgyrkesprov på salongen. Min modell var Nina. Utgångsläget var en utväxt lila ombre + utväxt i roten ett par cm. Planeringen och vårt mål var att flytta upp ombren, färga roten mörk, göra lite balayage slingor och lägga en röd färg med lite rosa skiftningar på hela ombren och balayagen samt färga bryn och fransar.

Började med att färga roten. Blandade 4BP + 5BP med 3% vety eftersom 4:an var för mörk och 5:an för ljus. När jag applicerat färg i hela roten + kammat ut i längderna började jag med att bleka bort det lila ut ombren med Oxycuren (blekning) tillsammans med 6% vety. Ombren blektes fort och en grön färg trädde fram. Det som var så roligt var att Nina aldrig hade haft någon färg under som varit blå eller grön förut. Men jag fortsatte färgprocessen med att bleka ombren igen. Det som jag blekt tidigare använde jag 3% vety med blondering och det som jag flyttade upp ombren med + gjorde balayage slingorna med använde jag 6% på. Verkningstiden blev ungefär en halvtimme utan värme (följde med blekningsprocessen med jämna mellanrum). Använde plastfolie eftersom det är ett väldigt lätt material som inte orsakar tyngd på slingorna så att de blir suddiga. Sköljde därefter ur blonderingen och schamponerade. Handukstorkade därefter håret och blandade den röda färgen.

Använde mig av goldwells Elumen färger. Blandade 70% RR@all (rödtjockfärg) + 30%  Pk@all (rosatjockfärg). Applicerade på hela ombren och på slingorna. Kammade igenom och masserade. Verkningstiden var en halvtimme. Sköljde sedan ur färgen och använde Elumens special schampo 2 gånger. Använde sedan Lock som stänger hårstråna som göra att färgen slutar rinna ur håret, som skulle vara på i håret 5 min. Sköljde sedan igen och applicerade Elumens treatment balsam. Masserade och sköljde igen.

Fönade därefter håret riktigt torrt. Jag märkte då att färgen inte tagit på ordentligt på slingorna och på det som inte var så ljust som topparna. Så jag föreslog en till omgång med Elumen. Denna gång applicerade jag färgen i torrt hår. Efter en halvtimmes verkningstid sköljde jag ur och gjorde hela schamponerings processen och allt igen. När jag väntade på att Locken skulle verka, färgade jag ögonbrynen och fransarna. Använde blå/svart färg till fransarna med creme vety 3% och mörkbrun/brun färg till brynen med 3% vety. 10 minuter verkningstid på fransarna och 5 minuter på brynen.

När färgen var borta från bryn,fransar och hår började jag föna håret torrt. Använde rotlyftspray, olja och leave-in conditioner. Fönade med rundborste tills hela håret var torrt. Resultatet blev nästan helt exakt som jag hade tänkt, den röda färgen och rotfärgen blev perfekt men balayage slingorna syntes inte så bra. Tittar man nära i håret såg man dom men inte på bild. Jag har ju aldrig använt golwells blekning förut så jag visste ju inte hur den skulle bete sig. Den tog inte t.ex lika bra på om man jämför med wellas eller loreals som jag gjort exakt samma balayage teknik på förut. Samma sak med Elumen färgerna.
                       
Utgångsläge

 Efter rotfärg och blekning nr 1 av endast ombren

 Blekning nr 2 med uppflyttning av ombre + balayage

Efter sköljning av all blondering = det gröna är borta

 Slutresultat


Efter färgning av bryn och fransar (innan var fransarna väldigt ljusbruna och brynen likaså)

1 kommentar: